סיעוד

חולה סיעודי הוא אדם באחד המצבים הבאים:

• אדם שאינו יכול לבצע בעצמו לפחות 2 מתוך 6 הפעולות היומיומיות האלו : קימה ושכיבה, לבישת בגדים והסרתם, רחיצה, אכילה ושתייה, שליטה על הסוגרים, ניידות.
• אדם שנזקק עקב מחלה להשגחה מתמדת.
• תשוש נפש

זכאים לקצבת סיעוד צריכים לכן לעמוד בקריטריונים הבאים:

• הם תושבי ישראל בגיל הפנסיה שאינם חיים במוסד שהוגדר ע"י המוסד לביטוח לאומי כמוסד סיעודי.
• עומדים בהגדרה לעיל של חולה סיעודי.
• הכנסתם נמוכה מהשכר הממוצע במשק הישראלי.
• אושפז בבית חולים כללי

עם זאת לזכאות זו יש תנאים, למשל: מי שאושפז בבית חולים כללי זכאי לקצבה רק במהלך השבועיים הראשונים לאשפוזו ומי שהכנסתו מבוססת על תשלום כלשהו מחו"ל (למשל : ניצולי שואה שמקבלים שילומים מחו"ל) אינו זכאי כלל. לבדיקת זכאותם פנו לפסגה מימוש זכויות

חולים שעונים על הקריטריונים הבאים אינם זכאים לקצבה:

• חולים שמקבלים קצבת נכות כללית או קצבה עבור פגיעה בעבודה (מחלת מקצוע או תאונת עבודה)
• חולים שמקבלים קצבה אחרת עבור טיפול אישי או השגחה. במקרה זה תינתן הקצבה הגבוהה מבין השתיים.
• חולים שמקבלים קצבת שירותים מיוחדים מהמוסד לביטוח לאומי או קצבת עזרה לזולת מטעם משרד הבטחון.

כמו כן, קבלת קצבת סיעוד מותנת בבדיקה של החולה בביתו ע"י איש מקצוע (אח או פיזיותרפיסט) כדי להעריך את צרכי המחולה מבחינת תלות והשגחה. חולה מעל גיל 90 יכול לבקש הערכה פסיכו-גריאטרית במקום הערכה של אנשי המקצוע לעיל. בחירה זו מצריכה הפנייה מהרופא המטפל והיא אפשרית רק במידה ועברו יותר מ-6 חודשים מהערכה קודמת ע"י אנשי המקצוע.
בכל מקרה, הבדיקה בודקת את קשיי היומיום של החולה בביתו ואינה מתייחסת כלל לקשיים כלשהם מחוץ לביתו. הבדיקה תגרור החלטה לגבי תקופת הקצבה ולגבי דרגת הקצבה לפי הדירוג הבא:
דרגה א-91% מקצבת יחיד מלאה: חולים שתלויים בזולתם במידה רבה ושזקוקים להשגחה. הקצבה תעניק לחולה מטפל סיעודי למשך 9.75 שעות בשבוע או למשך 5 שעות בשבוע במקרה של קצבה נמוכה.
דרגה ב- 150% מקצבת יחיד מלאה: חולים שתלויים בזולתם במידה רבה מאוד במשך רוב שעות היממה. הקצבה תעניק לחולה מטפל סיעודי למשך 16 שעות בשבוע או 8 שעות בשבוע במקרה של קצבה נמוכה. במידה והחולה אינו מטופל ע"י עובד זר באופן פרטי ניתן לקבל עוד 3 שעות בשבוע.
דרגה ג- 168% מקצבת יחיד מלאה: חולים שתלויים בזולתם באופן מוחלט בכל שעות היממה או זקוקים להשגחה תמידית. הקצבה תעניק לחולה מטפל סיעודי במשך 18 שעות בשבוע או 9 שעות בשבוע במקרה של קצבה נמוכה. במידה והחולה אינו מטופל ע"י עובר זר באופן פרטי ניתן לקבל עוד 4 שעות בשבוע.

קצבת הסיעוד שונה מגמלאות אחרות של המוסד לביטוח לאומי כי היא מתבטאת בשירותי טיפול ולא בכסף כמו קצבאות אחרות. שירותי הטיפול עומדים לבחירת המטופל לפי זמינותם באזור מגוריו, לפי בחירתו האישית ולפי המלצת עובדת סוציאלית. בין השירותים של קצבת הסיעוד: מוצרי ספיגה, שירותי כביסה, לחצן מצוקה, טיפול בית ועוד. ניתן להמיר שירותים אלו בשעות טיפול באופן הבא:

• שירותי כביסה = 1.2 שעות סיעוד לכל יחידת כביסה (עד 5 ק"ג)
• מוצרי ספיגה: שעות הסיעוד נקבעות באופן אישי לכל מקרה ומקרה
• לחצן מצוקה = 15 דקות של סיעוד
• טיפול בבית = שעת סיעוד אחת
במקרים מיוחדים ניתן להמיר את הקצבה בכסף בתנאי שהחולים גרים עם בן משפחה שמשמש כמטפל שלהם ובתנאי שאין אפשרות לספק עבורם שירותי סיעוד מסיבות גאוגרפיות, רפואיות ואחרות. עם זאת, המרת הקצבה בכסף תהיה בגובה של 80% בלבד.

הגשת תביעה לקצבת סיעוד

הגשת התביעה תיעשה ע"י הגשת הטופס המתאים לסניף המוסד לביטוח לאומי המטפל בחולה. במידה והחולה אינו יכול לבצע את הגשת התביעה בעצמו ניתן להגישה באמצעות יפוי כוח לבן משפחה, עובד סוציאלי, אחות, אפוטרופוס ועוד. המוסד לביטוח לאומי ידון בתביעה ויחזיר תשובה בנידון תוך חודשיים. במידה ונתקבלה התביעה תקבע לחולה תכנית טיפול ע"י עובדת סוציאלית בתיאום עם החולה ומשפחתו והיא תקשר בין החולה לבין חברות הסיעוד. תקופת הקצבה תיקבע ע"י פקיד התביעות של המוסד לביטוח לאומי כאשר מצבו הרפואי של החולה משתנה. מצב רפואי משתנה מתיר למוסד לביטוח לאומי לבדוק שוב את זכאות החולה לקצבת סיעוד ובמקרה של החמרה רפואית – חובת ההוכחה מוטלת על החולה ועליו להגיש מחדש טפסי תביעה למוסד לביטוח לאומי ולחזור על תהליך התביעה.

ניתן להגיש גם תביעה לסיוע קצר מועד במקרים דחופים במידה והחולים מאושפזים בבית חולים. במידה והתביעה מתקבלת תינתן זכאות למטפל סיעודי באופן מיידי עם השחרור מבית החולים. זכאות זו תינתן מקסימום לחודשיים ותזכה את החולה בשירותי מטפל למשך 9.5 שעות שבועיות. בכל מקרה של דחיית התביעה לקצבת סיעוד או לסיוע קצר מועד ניתן לערער על ההחלטה. הערעור יעשה דרך פנייה לועדת הערר שמורכבת מאנשי מקצוע בתחום כגון רופאים גריאטרים, אחיות, אנשי שיקום ועוד. פנו לפסגה מימוש זכויות כדי לפנות לועדת ערר.

למידע נוסף / ייעוץ התקשרו עכשיו: 04-8814008
ניתן למלא את פרטיכם בטופס יצירת קשר ונציג בתחום המבוקש יצור עמכם קשר

מלא את הפרטים ונציגינו יצרו איתך קשר

Bookmark the permalink.